Skip to main content
 
 

Szkolenie szybowcowe

Zasiądź za sterami szybowca

Sekcja szybowcowa Aeroklubu Słupskiego to miejsce, gdzie pasjonaci lotnictwa mogą realizować swoje marzenia o lataniu bez silnika. Klub oferuje szkolenia zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych pilotów, zapewniając nowoczesny sprzęt oraz wykwalifikowaną kadrę instruktorów. Loty odbywają się nad malowniczymi terenami Pomorza, co czyni każdy lot wyjątkowym przeżyciem. Aeroklub organizuje także zawody i spotkania integracyjne, promując ducha rywalizacji i wspólnoty. Sekcja jest idealnym miejscem dla każdego, kto pragnie poczuć wolność latania i doskonalić swoje umiejętności w przyjaznej atmosferze.

Etapy Szkolenia SPL - Szkolenie do licencji SPL Etap I

1) Szkolenie teoretyczne
Obejmuje szkolenie z zakresu wiedzy niezbędnej potrzebnej do przystąpienia szkolenia praktycznego w ilości 65 godzin, zakończonego wewnętrznym egzaminem.Ukończenie szkolenia teoretycznego i pozytywne zaliczenie egzaminu, kwalifikuje kandydata dodalszego etapu szkolenia.

Etapy Szkolenia SPL - Szkolenie do licencji SPL Etap II

2) Szkolenie podstawowe praktyczne Obejmuje szkolenie w ilości 50 lotów z instruktorem i 5 lotów samodzielnych. Dodatkowym warunkiem uczestnictwa w tym etapie jest uzyskanie pozytywnego orzeczenia lekarskiego wydanego przez certyfikowanego orzecznika medycyny lotniczej. Po ukończeniu tego etapu uczeń pilot uzyskuje dyplom ukończenia kursu pilota szybowcowego III klasy, który umożliwia mu wykonywanie lotów samodzielnych pod nadzorem instruktora.

Etapy Szkolenia SPL - Szkolenie do licencji SPL Etap III

3) Szkolenie uzupełniające praktyczne do licencji SPL. Obejmuje szkolenie praktyczne w ilości 13 godzin spędzonych w powietrzu, w tym 28 lotów w holu za wyciągarką lub holowanych za samolotem. Uczeń zapoznaje się z bardziej zaawansowanymi manewrami pilotażu. Uczy się wykorzystywania noszeń termicznych, nabywa umiejętności lądowania poza lotniskiem, oraz uczy się planowania lotów nawigacyjnych. Dodatkowo może skorzystać z możliwości przeszkolenia na szybowiec jednomiejscowy. Umiejętność wykorzystywania noszeń termicznych pozwala pilotowi na dłuższe i bardziej efektywne loty, które stanowią kluczową umiejętność każdego pilota szybowcowego. Kurs kończy się samodzielnym przelotem nawigacyjnym 50 km, który wieńczy ukończenie kursu do licencji SPL i pozwala przystąpić do praktycznego egzaminu państwowego, pod warunkiem wcześniejszego zaliczenia egzaminu teoretycznego w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego w Warszawie. Pozytywne zaliczenie obu egzaminów umożliwia wydanie pilotowi licencji SPL. Pomyślne przejście wyżej wymienionych etapów pozwala pilotowi na satysfakcjonujące korzystanie z uroków latania.

Szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Słupskim to wyjątkowe doświadczenie, które łączy naukę z prawdziwą przyjemnością. Kursanci mogą liczyć na spokojną, bezstresową atmosferę i indywidualne podejście instruktorów, którzy z pasją dzielą się swoją wiedzą. Całe szkolenie odbywa się w tempie dostosowanym do potrzeb uczestników, co pozwala każdemu poczuć się pewnie za sterami szybowca.

Podczas lotów można cieszyć się pięknem otaczającej przyrody, unosząc się nad malowniczymi terenami Pomorza. Każda lekcja jest okazją nie tylko do nauki, ale też do relaksu i oderwania się od codzienności. Instruktorzy dbają o to, by wszelkie manewry i procedury były tłumaczone zrozumiale i cierpliwie, co sprzyja nauce w komfortowych warunkach.

W przerwach między lotami można odpocząć w miłej, koleżeńskiej atmosferze, gdzie rozmowy o lataniu i wspólne przeżycia zacieśniają więzi. To szkolenie, które daje nie tylko nowe umiejętności, ale i wyjątkowe wspomnienia.

szybowiec-voucher
Szkolenia szybowcowe
Szybowiec_voucher_widokowy
Szybowiec-voucher
szybowiec-voucher

Szkolenie praktyczne SPL

Szkolenie praktyczne SPL
I. Informacje o szkoleniu Licencja pilota szybowcowego (SPL) to doskonały wybór dla osób marzących o rozpoczęciu przygody z lotnictwem. Jest to podstawowy dokument uprawniający do samodzielnego pilotowania szybowców. Szkolenie SPL otwiera przed Tobą możliwość czerpania radości z latania w harmonii z naturą, bez potrzeby korzystania z silnika. Posiadając licencję SPL, możesz wykonywać loty niekomercyjne szybowcami w różnych warunkach atmosferycznych. Szkolenie obejmuje zarówno teorię, jak i praktykę. Kurs teoretyczny dostarcza niezbędnej wiedzy z zakresu aerodynamiki, meteorologii, nawigacji oraz zasad bezpieczeństwa w lotnictwie. Część praktyczna to intensywne ćwiczenia w powietrzu, podczas których uczysz się startów za wyciągarką i samolotem holującym, manewrów w locie, lądowania oraz reagowania na sytuacje awaryjne. Licencja SPL pozwala na swobodne planowanie tras lotów oraz odkrywanie piękna krajobrazów z lotu ptaka. Jest również doskonałym wstępem do dalszego rozwoju w lotnictwie – wiele osób po zdobyciu licencji szybowcowej decyduje się na kontynuację kariery pilota, np. poprzez szkolenie samolotowe PPL(A). Zdobycie licencji SPL to nie tylko spełnienie marzeń o lataniu, ale także rozwój umiejętności
koncentracji, podejmowania decyzji i zarządzania ryzykiem. To wspaniała przygoda dla każdego, kto chce poczuć wolność i satysfakcję płynącą z samodzielnego pilotowania szybowca.
II. Szkolenie praktyczne Szkolenie praktyczne możemy podzielić na dwa etapy:
1. Szkolenie podstawowe
Pierwszy etap szkolenia obejmuje naukę podstawowych manewrów oraz bezpiecznego operowania szybowcem. Składa się z serii lotów szkoleniowych wykonywanych pod nadzorem instruktora. W tej fazie szkolenia kursant zapoznaje się z podstawami pilotażu i nabiera pierwszych praktycznych umiejętności. Pierwszy etap kończy się opanowaniem podstawowych umiejętności lotniczych, które pozwalają na
wykonanie 5 lotów samodzielnych pod nadzorem instruktora. Pozwala to na przejście do dalszego, bardziej zaawansowanego szkolenia uzupełniającego.
2. Szkolenie uzupełniające obowiązkowe
Drugi etap szkolenia obejmuje:
a) – naukę lądowania w terenie przygodnym z bardziej zaawansowanymi manewrami pilotażu.
b) – naukę lotów termicznych i żaglowych, gdzie kursant poznaje praktyczne wykorzystanie
noszeń termicznych, co jest kluczowym elementem zaawansowanego szkolenia praktycznego
do licencji SPL.
Umiejętność wykorzystywania noszeń termicznych pozwala pilotowi na dłuższe i bardziej efektywne loty bez potrzeby lądowania. To podstawa lotów przelotowych i kluczowa umiejętność dla każdego pilota szybowcowego.
3. Szkolenie uzupełniające nieobowiązkowe
Jest to etap szkolenia doskonalącego, który głównie polega na przeszkoleniu na szybowiec jedno miejscowy. Pozwala to na doskonalenie umiejętności samodzielnego pilotowania szybowca bez instruktora na pokładzie jak również zdobywanie doświadczenia w operowaniu szybowcem o innych charakterystykach lotnych niż modele szkoleniowe dwumiejscowe.
III. Wymagania do szkolenia
Jeśli w chwili rozpoczęcia szkolenia masz 14 lat, posiadasz zaświadczenie z kursu teoretycznego i uzyskałeś orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy II, wówczas spełniasz formalne wymogi. Po ukończeniu szkolenia praktycznego, w momencie ubiegania się o licencję kandydat powinien mieć
ukończone 16 lat.
IV. Przebieg szkolenia
1. Szkolenie praktyczne podstawowe (Nauka Pilotażu-start za wyciągarką) Obejmuje 50 lotów z instruktorem o łącznym czasie 4 godzin. i 5 lotów samodzielnych o łącznym czasie 0,5 godziny.

Główne elementy pierwszego etapu szkolenia to:
– naziemne przygotowanie do lotu,
– starty i loty,
– podstawowe manewry w powietrzu,
– podejścia do lądowania,
– reakcje na sytuacje awaryjne,
– loty doskonalące,
– loty kontrolne przed lotami samodzielnymi,
– loty samodzielne

2. Szkolenie praktyczne uzupełniające obowiązkowe (Nauka Pilotażu-start za wyciągarką) Obejmuje 16 lotów z instruktorem o łącznym czasie 7 godzin. i 14 lotów samodzielnych o łącznym czasie 6 godzin.

Główne elementy drugiego etapu szkolenia to:
– nauka podejścia do lądowania i lądowania w terenie przygodnym,
– doskonalenie lądowania z precyzyjnym miejscem przyziemienia
– nauka głębokich zakrętów i esowania,
– lądowanie z tylnym wiatrem,
– nauka wyboru terenu i manewru do lądowania,
– loty doskonalące i kontrolne,
– identyfikacja warunków pogodowych,
– wyszukiwanie noszeń termicznych,
– nauka krążenia w kominie termicznym,
– loty doskonalące,
– lot kontrolny przed lotem nawigacyjnym,
– lot nawigacyjny (50km, 100km)

V. Czas szkolenia
Okres szkolenia jest uzależniony od zaangażowania, motywacji, punktualności i dostępności uczniów oraz od warunków pogodowych i obsługi technicznej szybowców. Zależy nam na ciągłości Twojego szkolenia. Przy sprawnym tempie szkolenia zajmuje ono kilka tygodni. Naszym priorytetem jest nie tylko Twoje szybkie postępy, ale także bezpieczne i pełne zrozumienie zasad pilotażu szybowcowego. Zapewniamy wsparcie instruktorów na każdym etapie
szkolenia.